Fotocredit: Youri Claessens

Als je net begint met het plannen van je bruiloft kan het nogal overwhelming zijn. Als bruid moet je veel regelen, keuzes maken en met verschillende leveranciers contact houden. Een weddingplanner of een mooi notitieboek is hier uitstekend voor. Maar dan komt een van de belangrijkste punten op de agenda: een trouwlocatie kiezen. In deze blog helpen we je met het kiezen van een goede trouwlocatie en de dingen waar je op moet letten bij de keuze van een locatie. 

Toen wij op Facebook aan jullie vroegen welk onderdeel van de bruiloft jullie als eerst vastleggen, noemden veel bruiden de locatie. Andere dames gaven aan dat ze een thema of datum in gedachten hadden en daarmee op zoek gingen naar een bijpassende locatie. Welke volgorde je ook aanhoudt, de trouwlocatie kiezen is echt één van de eerste onderdelen die je samen beslist.

Hoe kies je een goede trouwlocatie?

Misschien wil je in de buurt trouwen of thuis je feest geven, misschien weet je al van jongs af aan waar je wilt trouwen. Kijk toch online even rond, want er zijn heel veel originele trouwlocaties. Wat dacht je van in de dierentuin of op het strand? Blijf je liever de hele dag op één locatie of heb je twee verschillende plekken op het oog? Zorg dat je ruim van tevoren gaat informeren, want sommige locaties worden lang van tevoren geboekt.

Ook is het belangrijk om vooraf vast te stellen waar je de ceremonie wilt houden, want dit moet wel op een officiële trouwlocatie. Natuurlijk kun je wel eerst samen voor de wet trouwen en de ceremonie ergens anders houden!

Heb je het voor je hoe je de verdeling van locaties wilt hebben? Dan ga je op zoek! Zodra je er een paar hebt gekozen, is het tijd om te gaan informeren bij de locaties. Zorg dat je op de volgende vragen een antwoord hebt:

  • Is de locatie beschikbaar op de gewenste datum (zo niet, welke data wel)?
  • Hoeveel gasten mogen er op deze locatie tijdens de ceremonie, het diner en de receptie?
  • Wat is inclusief? Zorg dat dit goed zwart op wit komt te staan. Denk daarbij onder andere aan de volgende zaken: heeft de locatie tafels, stoelen, servies en glazen etc die gebruikt mogen worden of moeten deze van de cateraar gehuurd worden? Is een drankje na de ceremonie toegestaan op locatie en zo ja: is dit al opgenomen in de prijs? Maak je exclusief gebruik van de locatie?
  • Wat is de afzegtermijn en zijn er annuleringskosten? Denk ook aan de afzegtermijn van de locatie zelf! De locatie voor de bruiloft van een ex-collega moest afzeggen op korte termijn, zij kon het gelukkig goed oplossen, maar wat doe je dan?
  • Mag je zelf leveranciers en catering kiezen, of staat dat vast?
  • Kan er een band of DJ spelen? En tot hoe laat?
  • Wat zijn de kosten voor hapjes en drankjes op nacalculatie en wat zijn ze voor het afkopen van de bar?

Kun je je moeilijk een voorstelling maken van hoe de zaal/ruimte er uit zal zien op de dag zelf? Vraag of het mogelijk is om de locatie bruiloft-klaar te zien. Voor sommige locaties is dit tijdens een Wedding Fair of open (trouwlocatie)dag en bij andere locaties mag je soms even spieken bij de bruiloft van een ander stel.

De trouwlocatie aankleden

Ben je ook zo weg van onze pompons en lampionnen? Als je veel decoratie wilt om de ruimte helemaal aan te kleden zoals jij wilt, bespreek dan hoe dit werkt. Mag je er pas de dag zelf in? Dan zal je het personeel of anders vrienden of familie moeten vragen of zij de locatie willen versieren. Op zo’n moment is het belangrijk dat er duidelijke afspraken zijn over wat wel en niet is toegestaan op locatie.

Inspiratie: Bohemian styled wedding

Fotocredit: Youri Claessens