Fotocredit: Anneke Veronica Photography

Het diner op je bruiloft is een grote samenkomst van twee families en allerlei vriendenkringen. Het is dan ook niet zo heel gek dat je van te voren wilt bepalen welke mensen bij elkaar zitten. Je wilt namelijk wel dat iedereen het naar zijn zin heeft en leuke nieuwe mensen ontmoet die qua karakter goed bij elkaar passen. Daar komt een tafelschikking op je bruiloft goed bij kijken. Het indelen van je gasten in zitplekken en tafels.

Etiquette tafelschikking op je bruiloft

De tafelschikking is niets nieuws in de trouwbranche. Er zitten inmiddels hele etiketten en regeltjes aan vast. Zo is het bijvoorbeeld zo dat het bruidspaar altijd centraal staat en in het midden zit. De bruid aan de linkerkant van de bruidegom. De vader van de bruidegom naast de bruid en de moeder van de bruid naast de bruidegom. De moeder van de bruidegom en vader van de bruid zitten aan de andere kant van de tafel.

Naast de ouders zitten dan de bruidskinderen en naaste families. Verder wordt de tafel zo ingedeeld dat mannen en vrouwen worden afgewisseld en zitten de stelletjes niet naast elkaar.

Maar ja, al die regeltjes het is tenslotte toch de 21e eeuw? Dus wil je het een beetje omgooien, ga je gang. “You’re not the boss, but you certaintly are the bride!

De tafelschikking op je bruiloft

Eigen indeling

Dus wat nou als je het zelf wilt indelen? Waar moet je zoal op letten? Als je een beetje van overzicht houdt dan is het misschien wel handig om een schets te maken van alle tafels op een groot vel. Met gekleurde post-its kun je namen verplaatsen en plakken bij de juiste tafel.

Zijn er vrienden en familie die liever niet naast elkaar zitten? Houd daar rekening mee. Zorg er eerst voor dat de botsingen vermeden worden. Plaats hun eerst aan een aparte tafel. En weet je die gekleurde post-its nog? Geef elke kleur een betekenis:

  • Roze = sympathiek en rustig,
  • Groen = druk en gezellig,
  • Blauw = stil en formeel

En ga zo maar door. Zo kun je goed zien of je de tafel goed gezellig houdt voor de juiste mensen. Waar je ook goed op moet letten zijn leeftijden en interesses. Zet die voetbalfanaten lekker bij elkaar en plaats die lieve oudjes ook aan één tafel.

Bruiloft van Joyce: trouwen bij Vidaa in Bergschenhoek - De tafelschikking op je bruiloft

Fotocredit: Nicole Kolkman Photography

Take a seat

Dan heb je eindelijk na urenlang post-its plakken de perfecte tafelschikking op je bruiloft. Wat dan? Hoe zorg je ervoor dat alle gasten weten waar ze zitten. Natuurlijk kun je gaan voor simpele plaatskaartjes met mooie houders, maar wat dacht je ervan om lekker out of the box te denken? Heb je een winterbruiloft, hoe tof is het dan om naaldboompjes te gebruiken, gewei, een krans, kerstbal of houten rustieke schijven? Wil je een persoonlijk tintje ga dan voor een naamkaartje in acryl of hout. Tropisch sfeertje? Palm balderen, aloha! Je kunt het natuurlijk ook subtiel houden bij de wijnglazen met een kaartje, vlindertje of een stokje met vlag eraan.

Maar dan nog steeds, al die stoelen en kaartjes waar moeten de gasten beginnen? En daar zijn escort cards erg handig bij. Bij de ingang van de zaal staat een tafel met allemaal namen. Per naam een nummer, de tafel nummer. Gelukkig zijn de tafels duidelijk genummerd en weet een gast precies waar hij moet zijn! Voor het indelen van de tafels kun je hier goed terecht!

Kindertafel

En ik hoor je al denken, oh ja de kinderen… Wat moet je met die drukke, lieve kinderen die dus écht geen vijf gangen diner kunnen uitzitten? Het antwoord is: bezighouden natuurlijk! Maak een ware kindertafel met kleurplaten, echt kindervoedsel, snoepjes en speelgoed. En om de ouders ook een beetje rust te geven bij het diner kun je het beste een oppas of twee inhuren voor de avond!

De tafelschikking op je bruiloft

Fotocredit: Nienke van Denderen

 

Wat een gedoe hé, die tafelschikking op je bruiloft. Hopelijk weet je nu wel hoe je dit kunt aanpakken! Heb je nog vragen? Stel ze gerust in de comments below!

 

Geef een reactie